Het telefoontje dat je als artiest echt NIET wil krijgen!
Het telefoontje dat je als artiest echt NIET wil krijgen!
Ik parkeer mijn auto en verheug me enorm. Ik presenteer straks namelijk een muzikale middag samen met mensen met een verstandelijke beperking. Ze hebben een dansje, een lied en de muzikale begeleiding ingestudeerd. Ze gaan dit afzonderlijk van elkaar opvoeren en tenslotte gezamenlijk. Ik heb ook de melodie van het liedje ingestudeerd op gitaar zodat ik ze muzikaal kan ondersteunen en het tempo kan aanpassen naar de mogelijkheden van de cliënten. Geweldig vind ik dit om te presenteren en verheug me op alle onverwachte gebeurtenissen en opmerkingen die vast weer zullen komen. Ik ben zoals gewoonlijk ruim op tijd. Ik wil uitstappen om mijn installatie uit te laden en dan gaat de telefoon …….
Het telefoontje dat je als artiest echt NIET wil krijgen.
WAAR BLIJFT U??
“We zitten hier met een zaal met 100 mensen van de Zonnebloem op u te wachten???” Ik ben helemaal verbaasd want ik ben in een hele andere plaats en mij ook niet bewust van het feit dat ik ergens anders nog een optreden heb. Zou ik iets gemist hebben?? Dit is mijn grootste angst. Juist daarom heb ik het goed dichtgetimmerd met bevestigingen nog kort van te voren, kom ik altijd ruim op tijd en heb mijn agenda online en ook nog handmatig zodat er altijd check – check – dubbelcheck is.
Met de schrik in mijn lijf vertel ik dat ik het heel erg vervelend vind dat dit gebeurt en dat ik net aankom bij een ander optreden. Ik geef aan dat ik mij niet bewust ben van een ander optreden en dat ik daar ook geen bevestiging van heb verstuurd of onlangs contact over heb gehad. Ik bied mijn excuses aan en geef aan dat ik hoe vervelend ook helaas nu niet kan komen omdat ik vanmiddag hier optreedt. Ik beloof dat ik het daarna direct verder zal uitzoeken.
De ander is niet blij en zal het ook verder nakijken. Ik kijk snel nog in mijn mail berichten en zie van deze opdrachtgever alleen een reactie na mijn laatste optreden van een jaar geleden hoe leuk het was en verder totaal geen contact. Ik vermoed dus dat het een misverstand is. Enigszins gerust begin ik alsnog aan een prachtige middag. Zo mooi om te zien hoe alle groepen met cliënten vooraf vol spanning zijn hoe hun optredens zullen verlopen. Daarna de enorme vreugde per presentatie en met als slot het gezamenlijk optreden. Zo mooi, helemaal geweldig!
Na afloop
Na de muzikale middag bekijk ik snel mijn berichten en zie: “We hebben hier echt een akkoordbevestiging voor vandaag”. Ik schrik er weer van en bericht gelijk. “Wat ontzettend naar. Ik ga nu naar huis en zal het daar direct uitzoeken. We houden contact.”
Thuis gekomen vertel ik mijn vrouw hoe leuk de middag was en hoe erg wat er verder gebeurde. Ik zoek gelijk in mijn computer en kan werkelijk niets terug vinden van een bevestiging of offerteaanvraag anders dan die na afloop van een jaar geleden.
Ik begrijp er niets van en krijg vervolgens weer een bericht:
Het is allemaal een misverstand.
“Wij dachten dat u zou komen maar bleek toch iemand anders te zijn en die was wat later. Was een leuke middag. Sorry, tot volgend jaar.”
Oh wat ben ik opgelucht want wat zou ik dit erg vinden. Ik doe er alles aan om dit soort fouten te voorkomen en heb ook nog een netwerk van troubadours om mij heen wie ik kan inschakelen maar natuurlijk niet meer op laatste minuut als iedereen al klaar zit. Gelukkig kwam alles dus goed. Er valt een enorme spanning van mijn schouders en ineens kan ik weer genieten van de geweldige middag en de vele prachtige momenten samen met de cliënten en vertel honderduit hierover.
Maar zo’n telefoontje wens ik niemand toe en hoop ik ook nooit te krijgen.
Heb je ook wel eens zoiets meegemaakt? Laat het me weten in het berichtveld hieronder.
Fijne dag, maak er wat moois van en graag tot ziens!
Wilhelmus Hoekstra
Vele reacties ook op Facebook nav dit bericht. Opvallend vaak ook de opmerking dat mensen niet helemaal beseffen en stil staan wat ze dus ook bij de ander losmaken met zo’n telefoontje. Je gaat toch ineens aan jezelf twijfelen. Heb ik iets over het hoofd gezien en ik voel me altijd heel erg verantwoordelijk. En terecht Michaela je zegt je bouwt de spanning mooi op in je verhaal. Nou zo verliep de spanning dus ook echt bij mij. Het zal toch niet waar zijn. Ik zou me echt heel naar voelen. Maar gelukkig liep alles goed af! Ook collega’s die dit wel eens is overkomen die dan extra doorspelen of nog eens gratis of met korting terug komen. Hoe dan ook regel alles zo best als je kunt en meestal gaat het gelukkig goed! Daar hoor je dan niets over maar die ene keer dat ….. Op nog heel veel fijne optredens! Wilhelmus
Oh Wilhelmus, wat kan ik me voorstellen dat jij geschrokken bent.Je moet er toch niet aan denken dat je die mensen moet teleurstellen.Gelukkig was het niet jouw fout.
En het mooie is nu dat jij weet dat je volgend jaar geboekt wordt Wilhelmus. Want dat hebben ze zelf laten weten. Als ik jou was, zou ik volgend jaar zo een maand of 2 van tevoren eens contact opnemen om de boeking alvast door te nemen 😉
Heel scherp Nathan, inderdaad met dit optreden kan ik vast rekening houden.
Herkenbaar Wilhelmus. Jaren geleden was ik druk met verhuizen en kreeg tegen 8 uur een telefoontje van mensen: ‘Waar blijf je? We zitten hier met een hele club op jou te wachten!’ Op dat moment realiseerde ik me met grote schaamte dat ik door dat drukke verhuizen op – let op! – woensdagavond een optreden zou geven in Harlingen en dat was me totaal door de muzikale kop geschoten! Als een speer naar huis, handen wassen, andere kleertjes aan, hoed en gitaar mee en een uur later dan afgesproken toch nog een superleuk optreden mogen geven. Uiteraard speelde ik een uurtje langer en zo was het toch nog opgelost. Nachtmerrie dit soort voorvallen.
Hi Rob, bedankt voor het delen en gelukkig kon je het zelf op deze manier toch nog goed oplossen! Veel speel plezier!
Oei, dit is een nachtmerrie als je inderdaad een optreden niet hebt ingeboekt. Dat geldt denk ik voor iedereen. Mijn nachtmerrie is dat ik met twee klanten op dezelfde tijd afspreek of mijn gastenverblijf dubbelboek. Extra alert dus om mijn afspraken ook goed in mijn agenda te zetten, direct nadat ze gemaakt zijn.
NB: je bouwt de spanning mooi op in je verhaal Wilhelmus!
Hi Michaela, bedankt voor je bericht en gelukkig ging het dus goed en was er niets aan de hand. Maar inderdaad dubbele boekingen in het gastenverblijf? Of twee klanten op dezelfde tijd? Ik moet er niet aan denken. Is het wel eens voorgekomen en hoe heb je je daaruit gered? Mijn vriendin Charlie is om dit soort problemen te voorkomen begonnen met online inplannen van afspraken. Wat een rust geeft dat ipv 10 x doorkrassen in je agenda met meerdere afspraken op 1 dag. Hoe dan ook wees bewust hoe belangrijk het is dat dit goed georganiseerd is. Ik regel het zo goed als ik kan en wens jou ook toe dat je nooit dit telefoontje krijgt. Heel veel succes!